10 شتابدهنده برتر صنایع خلاق

۱۰ شتابدهنده برتر صنایع خلاق

امروزه  کسب‌وکارهای نوپا یا استارتاپ‌ها در حال پیشرفت و توسعه در زمینه فعالیت خود هستند که در برخی از مواقع نیازمند حمایت و پشتیبانی مالی و مشاوره‌ای هستند که در چنین شرایط شرکت‌هایی با نام شتابدهنده استاراپ از این استارتاپ‌ها حمایت می کنند. وظیفه اصلی شتابدهنده ها حمایت از کسب وکارهای نوپا یا استاراپ ها است تا بتوانند بدون هیچگونه مشکلی دربسیاری ازمراحل کسب وکار خود موفقیت چشم گیری داشته باشند.

امروزه یکی از زمینه‌هایی که شتابدهنده های برتر در آن فعالیت دارند، زمینه صنایع خلاق می‌باشد. صنایع خلاق به صنایعی گفته می‌شود که اساس کار آن‌ها ایجاد و انتشار علم، دانش و اطلاعات است که ریشه کلمه صنایع خلاق از ریشه صنایع فرهنگی بوده که امروز باگذشت زمان و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات این صنایع در زمینه‌هایی همچون سینما نرم‌افزار، پویانمایی، بازی رایانه‌ای نیز فعالیت می‌کنند.

معرفی ۱۰ شتاب‌دهنده برتر صنایع خلاق:

امروزه شرکت‌های مختلفی با عنوان شتابدهنده در حوزه صنایع خلاق فعالیت می‌کنند این شرکت‌ها نظر عملکرد، نام و سابقه کار  مورد برسی قرار می‌گیرند در این مقاله قصد بر این است که ۱۰ شتابدهنده برتر صنایع خلاق  مورد بررسی قرار گیرد.

۱.شتابدهنده فردوس

شتابدهنده فردوس از بهار سال۱۳۹۶ توسط مهندس مصطفی مکارم شروع به کار کرد. این شتابدهنده در وهله اول با حمایت اکادمی نواوری و کارافرینی در مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد تاسیس شد پس از یک سال فعالیت با حمایت شرکت سرمایه گذاری برسا فعالیت خود را توسعه داد ودر حال حاظر در چهار زمینه فناوری نرم فعالیت می کند،که عبارتند از اطلاع رسانی و رسانه های جدید، بازی وسرگرمی،اموزش و صنعت محتوا،خدمات گردشگری و شهری و اولین شتاب دهنده دانش بنیان شرق است که در زمینه های بالا فعالیت می کند جز شتاب دهنده های برتر درحوزه صنایع خلاق بوده و فعالیت های مستمری را در این زمینه دارد. در شتابدهنده فروسی مراحل شتاب دهی برای تیم ها به چهار مرحله صورت میگیرد.

پذیرش :ثبت اطلاعات کسب کار ها برای ارزیابی شرایط ودر صورت مساعد بودن عقد قرار داد.

کشف: دوره ای دوماهه که در آن دید افراد را نسبت به کسب وکار ارتقا داده می شود.

شتاب: در این دوره اموزشی چگونگی معرفی خود به سرمایه گذاران آموزش داده می شود.

روز برایند: در این دوره اجازه ارائه کسب و کار خود برای جذب سرمایه گذار را داده می شود.

خدمات شتاب دهی فردوسی

۱.شتابدهی: از تولید محصول تا پذیرش استاراپ وایجاد فرصت جذب سرمایه گذار.

۲.خدمات توانمندی سازی شرکت ها (اموزشی و مشاوره برای شرکت ها)

۳.کمک به جذب سرمایه گذار(ارزش گذاری و کمک به جذب)

۴.چهارشنبه های مشاوره(جلسات رایگان مشاوره)

اهداف و چشم انداز شتابدهنده فردوس

از اهداف این شرکت در آینده این است که تا سال پایان ۱۴۰۱ به عنوان مهمترین و قابل اعتمادترین شتابدهنده در شرق کشور بوده و همچنین جز شتاب دهنده های برتر در این زمینه باشد . شتابدهنده فردوسی طی این پنج سال فعالیت، در چهار استان کشور دایر است و تمرکز بعدی این شرکت حضور گسترده در اکثر نقاط ایران است.

۲.شتابدهنده هاب

شتابدهنده هاب همانند شرکت فردوسی فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ شروع کرده است که این شتابدهنده با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و شرکت همراه اول تاسیس شد. کلمه هاب مخفف هوشمند اول بهشتی است هدف اصلی این شتابدهنده حمایت از کسب کار هایی است که قصد دارند زندگی عادی مردم را با فناوردی دیجیتال و بروز ترکیب کنند یا به عبارت دیگر حمایت این شرکت از کسب وکار هایی است در زمینه صنایع خلاق فعالیت دارند. در حالب کلی شتاب دهنده هاب در چهار حوزه ی هوش مصنوعی ، کسب کار الکترونیک ، صنایع خلاق و خدمات مالی انلاین فعالیت می کند که در تمامی این زمینه ها جز شتاب دهنده های برتر می باشد .
شتاب دهنده هاب فعالیت شتابدهی خود را طی ۱۰ مرحله انجام می دهد که شرح آن به صورت زیر است.
۱. ارسال در خواست:شتاب دهنده هاب ابتدا با ارسال درخواست کسب وکارهای نوپا شروع به کار می کند.
۲.گزینش:کمیته داوران شرکت های که درخواست ارسال کرده بود بررسی کرده وشرکت های واجد شرایط را انتخاب می کنند.
۳.شتاب دهی: در این شتابدهنده دوماه اول برای آموزش توسعه و رشد کسب وکار اختصاص می یابد.
۴.اعتبارسنجی:شتاب دهنده هاب یک موقعیت مناسب برای رشد و توسعه پیشنهاد می دهد.
۵.شروع به کار:براساس آموزش ها و اعتبار سنجی شرکت های مورد نظر شروع به کار می کنند.
۶.ارتباطات: از شروع به کار کردن شتاب دهنده به دنبال شریک مناسب برای شما می باشد.
۷.مشارکت:پس ازپیدا کردن شریک مناسب برای تیم ها،ابتدا ملاقات و سپس شروع به همکاری می شود.
۸.رویداد: کمک برای اموزش و کسب تجربه سفر به سیمنارها و کنفرانس ها
۹.روز ارایه: ارایه عملکرد کسب وکار برای شتابدهنده
۱۰.سرمایه گذاری: پس از گذراندن مراحل قبل با موفقیت شرکت شروع به سرمایه گذاری می کند.

مزیت های شتاب دهنده هاب

۱.زیر ساخت مناسب و استفاده از امکانات رایگان شرکت

۲.خدمات حمایت از بازاریابی استحکام فروش

۳.آموزش و مربی گری اموزش استراتژدی کسب وکار معرفی و انتخاب درست هیات مدیره

۴.سرمایه گذاری مدلسازی و ارایه کمک های مالی

 

اهداف و چشم انداز شتاب دهنده هاب

تمرکز اصلی این شرکت برای آینده این است که جذب سرمایه برای استاراپ ها و تلاش برای حضور ان ها در بازار جهانی درکوتاه ترین زمان است.

۳.شتابدهنده آدلان

شتابدهنده آدلان فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ شروع کرده است که هدف اصلی این شتابدهنده ایجاد بستر مناسببرای راه‌اندازی ایده‌های نوین کارآفرینی و توسعه، گسترش کسب‌وکارهای نوپا است. شتابدهنده آدلان با داشتن تیم حرفه‌ای در زمینه‌هایی مانند آموزش، راهنمایی تجاری حرفه‌ای و برقراری ارتباط با کسب‌وکارهای دیگر و سرمایه‌گذاران، نحوه ی مدیریت سرمایه کمک ویژه‌ای به کسب‌وکارهای نوپا و صنایع خلاق می‌کند. همچنین این شتابدهنده با صاحبان ایده تحت شتابدهی خود فضای مشترکی را ایجاد می‌کنند  تا از تجارب یکدیگر استفاده کنند.

فرایند پذیرش و شتاب‌دهی درشتابدهنده آدلان

 ۱.اراِئه درخواست: کسب‌وکارهای خواهان همکاری ابتدا درخواست خود به این شرکت ارسال می‌کنند.

۲. ارزیابی اولیه: کارشناسان شتابدهنده آدلان درخواست را بررسی می‌کنند.

۳. ارائه اولیه: کارشناسان پس از اتمام بررسی‌ها  از کسب‌وکارها می‌خواهند مستندات و طرح‌های خود را ارائه کنند.

۴. ورود تیم‌های برگزیده به آدلان: کارشناسان پس از بررسی، با کسب‌وکارهای برگزیده عقد قرارداد می‌کنند.

۵. توسعه محصول یا خدمت: پس از ورود کسب‌وکارها و گذراندن آموزش‌ها متناسب شرکت اقدام به توسعه محصول یاخدمت می‌کنند.

۶. جذب سرمایه پس از توسعه محصول یا خدمت این شتاب‌دهنده اقدام به جذب سرمایه‌گذار می‌کند.

مزیت‌های شتاب‌دهنده آدلان

۱.سرمایه‌گذاری و شبکه‌سازی: در این شتابدهنده جذب سرمایه از شبکه‌های مختلف بررسی و بهترین سرمایه جذب می‌شود.

۲.فضای کار اشتراکی: فضای اشتراکی جهت مشاوره و بهره‌مندی از تجربیات کسب‌وکارهای مختلف و متخصصین مجرب است.

۳.مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده: این شتابدهنده با داشت مرکز نوآوری از ایده‌های جدید حمایت می‌کند.

۴.منتورینگ و آموزش: در امر آموزش کسب‌وکار با اشخاص مختلف صحبت می‌کنند و این امر سبب برخورداری از علم بروز تجربیات متخصصین مختلف است.

 

اهداف و چشم‌انداز شتابدهنده آدلان

هدف و تمرکز اصلی شتابدهنده آدالان جذب بیشتر استاراپ ها و کسب  کار های صنایع خلاق و حضور مؤثر این کسب‌وکارها در بازارهای جهانی است.

یکی دیگر از اهداف این شتابدهنده برای آینده این است محیطی را ایجاد کند که کارآفرینان به ایده‌های خودباور داشته باشند و برای رسیدن به اهداف خود برنامه‌ریزی داشته باشند.

۴.شتابدهنده نوین ‌ورک

شتابدهنده نوین ‌ورک فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ شروع کرده و از زمان تأسیس تا الان به توسعه کسب‌وکارهایی پرداخته است. این شتابدهنده در زمینه فناوری اطلاعات یا همان ای تی فعالیت کرده و محصولات و خدماتی  را در زمینه ساخت بازیهای رایانه‌ای، نرم‌افزارهای خدمات شهری، تولید محتوا و نرم‌افزارها و سرویس‌های گردشگری ارائه کرده است.

لازم به ذکر است که این شتابدهنده خدماتی از قبیل روش‌های تبلیغاتی (تبلیغات دیجیتال و سنتی)، تبلیغات درون برنامه‌ای و جذب سرمایه‌گذار برای کسب‌وکارهای نوین ارائه کرده و از شروع فعالیت خود تا الان جز شتابدهنده های برتر در حوزه صنایع خلاق بوده است.

فرایند پذیرش و شتاب‌دهی در نوین ‌ورک

 پذیرش: شرکت‌های خواهان شتابدهی ابتدا پذیرش می‌شوند.

کشف: شرکت‌های پذیرش شده در این مرحله ایده‌های کارآفرینی آنها  کشف می‌شود.

شتاب: کارهایی از قبیل آموزش و توسعه محصول یا خدمات در این مرحله شکل می‌گیرد.

سرمایه‌گذاری: در این مرحله جذب سرمایه گذر صورت می‌گیرد.

 

اهداف و چشم‌انداز شتابدهنده نوین ‌ورک

هدف اصلی و تمرکز این  شتاب‌دهنده برای آینده، تقویت زیست‌بوم برای کارآفرینی، ترویج فرهنگ کارآفرینی پویا و مولد وتوسعه تجارت ایده‌های نوین است.

۵.شتابدهنده شناسا

یکی از قدیمی‌ترین مراکز شتاب‌دهی، شتابدهنده شناسا است. این شتابدهنده از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را شروع کرده و در طول ده سال فعالیت خدمات ارزنده‌ای برای کسب‌وکارهای نوپا و کسب کارهای صنایع خلاق عرضه کرده است و در طول این ده سال جز ده شتاب‌دهنده‌های برتر بود است. هدف اصلی این شتابدهنده  کشف، ساماندهی، راه‌اندازی، شکل دهی کسب‌وکارهای نوپا است. لازم به ذکر است این شتابدهنده، در حوزه‌های فناوری اطلاعات، فرهنگی و هنری، فناوری‌های کودکانه، فناوری‌های تبلیغاتی، سیستم‌های آموزشی نوین، سلامت و سبک زندگی فعالیت می‌کند. عمده‌ترین فعالیت شتابدهنده شناسا در سه مرحله ی پیش شتابدهی، شتابدهی، پس شتابدهی  است. کسب‌وکارهایی در مرحله اول (پیش شتابدهی) پذیرفته می‌شوند، تحت خدمات آموزش و منتورینگ قرار می‌گیرند، پس از گذراندن این مرحله با موفقیت وارد مرحله شتابدهی قرار می‌گیرند در این مرحله علاوه بر دریافت سرمایه اولیه، فضای کار متناسب، از حمایت های منابع انسانی و مشاوره‌های حقوقی بهره می‌برند. پس از گذراند این مرحله وارد مرحله‌ای پس شتابدهی می‌شوند. در این مرحله علاوه بر بهبود شاخص‌های کلیدی تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری برای مراحل بعدی کسب‌وکار می‌شود.

مزیت‌های شتابدهنده شناسا

۱.زنجیره ارزش: شناسا فضایی امن برای شکوفای کسب‌وکارها با درجه ی بالای ایجاد می‌کند.

۲.دانش و تجربه: شناسا با داشتن دانش و تجربه بالا آموزش‌های مؤثری را ارائه می‌کند.

۳.وسیع و اثربخش: شناسا به‌صورت منحصربه‌فردی در همه زمینه‌های سرمایه‌گذاری حضوری اثربخشی دارد.

۴.صداقت و امانت‌داری: این ویژگی موجب جلب اطمینان کارآفرینان به این شرکت می‌شود.

هدف این شتابدهنده برای آینده، تقویت حضور خود در بازارهای داخلی و خارجی است.

اهداف و چشم‌انداز شتابدهنده شناسا

هدف اصلی در این  شتابدهنده کمک به ایجاد و رشد استارتاپ‌های پایدار و قابل رقابت در بازارهای داخلی و خارجی است.

۶.شتابدهنده دیموند

شتابدهنده دیموند فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ شروع کرده است و در اکثر نقاط ایران شعبه‌های مختلفی تأسیس دارا می‌باشد که شامل دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، بنیاد ملی نخبگان تبریز، مرکز نوآوری خلیج‌فارس در بوشهر و تهران می‌باشد.

این شتابدهنده خدماتی در زمینه‌های جذب سرمایه‌گذار، راه‌اندازی و مدیریت کسب کار و توسعه کسب کار صنایع خلاق ارائه می‌کند.

فرایند پذیرش وشتاب دهی در دیموند

۱.ثبت‌نام: در این مرحله کسب‌وکارهای نوپا درخواست‌های خود را ارسال می‌کنند.

۲.کمپ پیش شتاب‌دهی: در این مرحله آموزش‌های لازم برای کسب‌وکار صورت می‌گیرد.

۳.توسعه محصول: در این مرحله توسعه محصول و خدمات صورت می‌گیرد.

۴.شتابدهی: در این مرحله آموزش‌های تکمیلی رفع اشکالات صورت می‌گیرد.

۴.جذب سرمایه: در این مرحله اقدام به جذب سرمایه‌گذار می‌گردد

۵.خروج: ورود به بازار و رقابت با شرکت‌های هم تراز.

اهداف و چشم‌انداز شتابدهنده دیموند

هدف اصلی دیموند برای آینده کمک به رشد و پیشرفت کارآفرینان و توسعه‌دهندگان وب است.

۷.شتابدهنده وینوهاب

شتابدهنده وینوهاب فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ شروع به کارکرده و اصلی‌ترین زمینه‌ای فعالیت آن فضای دیجیتال است. در طی سالیان گذشته وینوهاب توانسته است در زمینه‌های شتابدهنده به یکی از موفق‌ترین شتابدهنده‌های کسب‌وکار در ایران تبدیل شده است و نسل جدیدی از  شتابدهنده است فعالیت و حمایت خود را محدود به حوزه فضای دیجیتال و آنلاین کرده است.

فرایند پذیرش و شتاب‌دهی در وینوهاب

۱.آماده‌سازی: آشنایی با کسب‌وکارهای نوپا، شرایط و منابع انسانی

۲.مسئله راه‌حل: بررسی و تدوین راه‌حل برای رقابت

۳.بازار: آشنایی کسب‌وکار نوپا با شرایط فعلی بازار

۴.مشتری و ذی‌نفعان: آشنایی کسب‌وکار نوپا با شرایط مشتریان و ذی‌نفعان بازار

۵.مالی: حمایت مالی اولیه از کسب‌وکارهای نوپا

۶.تدوین مدل و کسب‌وکار: ارائه مدل‌ها و استراتژی فروش

۷.کمینه محصول پذیرفتنی: بررسی و ارائه پیشنهادات نسبت به کیفیت محصول

۸.ورود به بازار:استارت واشنایی با بازار کار

۹.ارائه استارت‌آپ: جذب سرمایه بلند مدت برای کسب وکار

اهداف و چشم‌انداز شتابدهنده وینوهاب

توسعه و گسترش خدمات منتورینگ و کوچینگ کسب‌وکار بیشتر ۱۵۰ منتور و کوچ هدف اصلی این شرکت برای آینده است.

۸.شتابدهنده صفا تک

شتابدهنده صفا تک فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ شروع کرده و جزو جوان‌ترین وشتابدهنده های تازه تاسیس قرار دارد، این شتابدهنده قصد دارد حمایت و شتابدهندگی خود را برای کسب‌وکارهای نوپا گسترش داده و در همین راستا کارهایی از قبیل فراهم‌کردن فضای کار اشتراکی، شتاب دهی اولیه، تأمین سرمایه  و منبع مالی و ایجاد فضای مشترک تجاری با سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را انجام دهد.

فرایند پذیرش و شتابدهی در صفا تک

۱.پذیرش: ثبت و ارائه درخواست توسط کسب‌وکارهای نوپا

۲.فضای کار اشتراکی: برگزاری رویداد و همفکری با کسب‌وکارهای نوپا موفق

۳.پیش شتابدهی: از ایده نوپا حمایت‌های اولیه مختلفی صورت می‌گیرد.

۴.شتابدهی: جذب سرمایه‌گذار برای تأمین مالی

۵.استارتاپ استودیو: افزایش نرخ و تحول در کسب‌وکار توسط تیم‌های مستقر

اهداف و چشم‌انداز صفا تک

تبدیل‌شدن به یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌ها هدف این شتابدهنده برای آینده است.

۹.شتابدهنده شریف

شتابدهنده شریف کار خود را از  ۱۳۹۳ شروع کرده و به‌عنوان اولین شتاب‌دهنده ی دانشگاهی شناخته می‌شود و جز شتابدهنده های برتر بین شتابدهنده های دانشگاهی است هدف اصلی این شتاب دهنده، پرورش ایده خلاقانه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف است.

این شتابدهنده به‌عنوان مجموعه‌ای از نهادهای زیرمجموعه پارک فناوری دانشگاه شریف فعالیت می‌کند. حمایت شتاب دهنده شریف در قالب بسته‌های تخصصی مشاوره، آموزش، تخصیص فضای کار اشتراکی و امکان دسترسی به شبکه‌های سرمایه‌گذاری است.خدمات شتاب دهنده شریف به‌صورت زیر می‌باشد.

۱.جذب و ساماندهی و ارزیابی ایده‌ای دانشجویان

۲.حمایت از نوآوری و خلاقیت دانشجویان

۳.حمایت از تجاری‌سازی ایده‌ها

 

اهداف و چشم‌انداز شتابدهنده شریف:

حمایت مؤثر و بیشتر از کسب‌وکارهای نوپا و صنایع خلاق هدفی اصلی این شتابنده برای آینده است.

۱۰.شتابدهنده تحلیلگران

شتابدهنده تحلیلگران فعالیت خود را  از سال ۱۳۹۹ با اخذ مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری  در حوزه فناوری اطلاعات و تولید محتوا وبا عقد قرارداد با پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی شروع کرده است و سهام‌دار اصلی این شتاب‌دهنده شرکت دانش‌بنیان مهندسی شبکه و فناوری اطلاعات تحلیل گران می‌باشد این شتابدهنده با پیش از چهارده سال سابقه یکی از موفق‌ترین و مؤثرترین شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه است.

خدمات شتابدهنده  تحلیلگران به شرح زیر می‌باشد.

۱.آموزش: ارائه آموزش‌های تخصصی حوزه‌های استارتاپ‌ها، شرکت‌ها

۲.کارگاه و رویدادهای آموزشی: برگزاری رویدادهای تخصصی و عمومی در مورد دانش فنی کسب‌وکارها

۳.بوت‌کمپ‌های آموزشی: برنامه‌ریزی و اجرای بوت‌کمپ‌های آموزشی در سطح استان و کشوری برای ارتقای دانش و مهارت

۴.منتورینگ: ارتباط مؤثر مفید با متخصصین حوزه فناوری اطلاعات

۵.فضای کار: فضای کار اشتراکی با امکانات مختلف با نیازهای اختصاصی در تیم

۶.سرمایه اولیه: ارائه سرمایه اولیه باتوجه‌به شرایط هر تیم

۷.مشاوره کسب‌وکار: برگزاری دوره هاو کارگاه های آموزشی در راستای آموزش‌های متناسب با بازار کار

۸.ایجاد ارتباط با شبکه‌های مختلف ارتباط تیم‌ها با شبکه‌های آموزشی و سرمایه‌گذاران

۹.جذب سرمایه‌گذار: جذب سرمایه‌گذار و برگزاری جلسات نهایی با سرمایه‌گذار

فرایند پذیرش و شتاب‌دهی در تحلیلگران

۱.آگهی جذب تیم: این شتاب‌دهنده بر اساس برنامه سالانه خود شرکت‌های دارای ایده را جذب می‌کند.

۲.انتخاب اولیه: از بین شرکت‌های جذب شده، تیم‌های مدنظر انتخاب می‌شوند

۳.دوره پیش شتابدهی: در این دوره خدمات مختلفی ارائه می‌شود و پس از ارزیابی به دوره بعدی منتقل می‌شوند

۴.شتاب‌دهی: در این دوره خدمات تکمیلی ارائه می‌شود.

۵.ارائه نهایی و ورود به بازار کار: در این بر اساس استراتژی‌های بازاریابی و کسب‌وکار ارائه شده وارد بازار کار می‌شوند

۶.جذب سرمایه‌گذار: در جلسه‌های مختلف حضور یافته و جذب سرمایه‌گذار می‌کنند.

۷.استراتژی خروج: استراتژی نهایی برای رقابت و حضور در بازار.