۱۰ شتابدهنده برتر صنایع خلاق
امروزه کسبوکارهای نوپا یا استارتاپها در حال پیشرفت و توسعه
با پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه فناوری واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی در حال گسترش میباشد. شتابدهنده تحلیلگران یک شتابدهنده حوزه واقعیت مجازی با چندین سال سابقه درخشان در این حوزه، حامی ایدههای نوآورانه و خلاقانه افراد میباشد. شتابدهنده تحلیلگران با حمایتهای مالی و مشاورهای و جذب سرمایهگذار، میتواند ایده را به واقعیت تبدیل کند. اگر شما هم در این حوزه ایدهای دارید میتوانید با ما همکاری کنید. جهت ارتباط و درخواست شتابدهی از طریق لینک زیر اقدام نمایید.
در چند سال اخیر، واقعیت مجازی (Virtual reality) یا VR به یکی از پرسروصداترین و داغترین مبحث تکنولوژی و یکی از فناوریهای محبوب در صنعت گیم و انیمیشن تبدیل شده است. به دنیای شبیهسازیشده کامپیوتری و توسط ابزارها و تکنولوژی خاصی ساختهشده واقعیت مجازی گفته میشود. محیط فضای VR الهام گرفته از دنیای واقعی میباشد و انسان با قرار گرفتن در این فضا میتواند با آن ارتباط برقرار کند. شما میتوانید بدون اینکه موقعیت جغرافیایی خود را تغییر دهید، از یک جهان متفاوت بازدید کنید و ارتباط سازی با آن مکان را ممکن کنید.
این تکنولوژی امکان برقراری ارتباط و سفر به دنیایی که وجود خارجی و فیزیکی ندارد را برای انسانها فراهم میسازد. همینطور این فناوری، محیطهای واقعی و غیرواقعی یا ساختگی را بهوسیله سیستمهای کامپیوتری شبیهسازی و بازسازی میکند. در دنیای مجازی VR، کاربر با اشیا و اشخاص ارتباط فیزیکی نمیگیرد بلکه درون فضای این تکنولوژی قرارگرفته و با دنیای سهبعدی پیرامون بهصورت بینایی و چشمی ارتباط برقرار میکند.
واقعیت مجازی هر پنج حواس اصلی انسان را شبیهسازی کرده و با استفاده از فناوریهای کامپیوتری دنیاهای جدیدی ایجاد میکند که انسان میتواند بدون توجه به فواصل یا محدودیتهای جغرافیایی، با آن دنیای سهبعدی تعامل و ارتباط داشته باشد. تنها محدویت در استفاده از واقعیت مجازی، قدرت سیستم کامپیوتری و دسترسی به دادهها و محتواها است.
از فناوری واقعیت مجازی، در حوزههای مختلفی استفاده میشود. از این تکنولوژی میتوان در جنبههای آموزشی، ساخت بازیها، شبیهسازی مسافرتها، برقراری ارتباط در هر نقطه از کرهی زمین و سایر زمینهها استفاده کرد.
VR بر روی بسیاری از فعالیتها و مشاغل ازجمله پزشکی و آموزش و گردشگری، تأثیرات چشمگیری داشته و استراتژی برخی از ساختمانها و سازههایی که ساخته میشود، ریشه در تحول دیجیتالی در جهان است. متاورس نیز بعد از ظهور خود نیز میزان استفاده از فناوری واقعیت مجازی را بالابرده است.
با استفاده از واقعیت مجازی میتوان پیچیدهترین مفاهیم را بهآسانی و با روشی لذتبخش به دانشآموزان آموزش داد. دانشآموزان با این مفاهیم پیچیده در محیطی سهبعدی روبرو میشوند و بهتر میتوانند آن را درک کنند.
همانطور که انسانها با مشاهده و برقراری ارتباط با اشیا یا اشخاص میتوانند آشنایی بهتری داشته باشند، واقعیت مجازی نیز میتواند دشوارترین مسائل، مفاهیم و آزمایش هارا با روشی دلپذیر به دانش آموزان و دانشجویان آموزش میدهد.
شما با استفاده از این تکنولوژی میتوانید از برخی خدمات هتلها، در راستای یافتن اینکه امکانات هتل، انتظارات مسافران را برآورده میکند استفاده کنید. با VR میتوانید خود را در فضای هتل تصور کنید و بهجای اینکه خدمات هتل را بهصورت تصویر یا ویدئو ببینید، میتوانید با امکانات آن، بهخوبی ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این، میتوانید از طریق VR در محیط شهرهایی که علاقه دارید سفر کنید قرار بگیرید و بدون توجه به محدودیتهای زمانی از مناظر زیبای آن بهرهمند شوید.
یکی از کاربرد فناوری واقعیت مجازی، در حوزه بهداشت و سلامت میباشد. پزشکان از طریق VR به بیماران مبتلا به اختلالات روانی مانند استرس و اضطراب کمک میکنند. این تکنولوژی، دانشجویان را برای آمادگی در شرایطی که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی و مسائل حیاتی شود، یاری میرساند.
واقعیت مجازی، دنیای صنعت گیم و فیلم را دگرگون کرده. فناوری VR به بینندگان یا بازیکنان امکان میدهد تا بهجای اینکه با موس یا کیبورد شخصیت بازی را به دست بگیرند یا با صفحه مانیتور فیلم موردعلاقهشان را تماشا کنند، میتوانند خود را بهجای یکی از شخصیتهای آن بگذارند و دنیای فیلم و بازی را تجربه کنند. همچنین علاوه بر این، در حوزههای دیگری نیز همچون هنر، معماری، ورزش، بازاریابی، خبرنگاری، هوانوردی و شبیهسازی اتاقهای جلسه نقش دارد.
کارشناسان شتابدهنده حوزه واقعیت مجازی همه روزه پاسخ گوی سوالات شما می باشند جهت دریافت مشاوره رایگان و ارتباط با ما از طریق لینک زیر اقدام نمایید.
واقعیت افزوده (Augmented Reality) که مخفف آن AR میباشد، تفسیر جدیدی از دنیای پیرامون مان دارد و محتوای آن، از طریق دیداری، شنیداری و دیجیتالی دریافت میشود. فناوری AR فرآیند تصاعدی در رشد بین کمپانیهای بزرگ در حوزهی گوشی موبایل داشته است. دنیای واقعیت مجازی از کاربران و مخاطبان خود میخواهد تا با استفاده از یک هدست VR، آنها را به دنیای متفاوت دیجیتالی ببرد و از این راه با دنیای دیجیتالی ارتباط برقرار کنند؛ اما واقعیت افزوده از راههای متفاوتی در جهت تعامل با دنیای اطراف استفاده میکند. برای مثال اشیایی در محیط پیرامون یا شهرها میبینیم که واقعیت فیزیکی دارند؛ واقعیت افزوده با استفاده از فناوری ویژه خود امکانات بیشتری را به اشیا اضافه میکند. فرض کنید که در خیابانی هستید و گوشی هوشمند شما مجهز به واقعیت افزوده است. شما گوشی هوشمند خود را به سمت خیابان گرفته و از مکانهایی مانند رستورانها، کافیشاپها، مراکز درمانی و کتابخانهها اطلاعات بیشتری دریافت میکنید.
بعضی از مصرفکنندگان اولیه این فناوری، تکنولوژیهای دیگری را گسترش دادند تا مردم درک بهتری از واقعیت افزوده داشته باشند و با ارائه این فناوریها، امکان خرید مصرفکنندگان را فراهم سازد؛ اما بعضی از بازاریابان کمپانیهای فناوری، تکنولوژی واقعیت افزوده را ابزاری برای بازاریابی میدیدند.
صنعت واقعیت افزوده، در حوزههای بسیاری فعالیت داشته که موجب تسهیل انجام بسیاری از امور و فعالیتها شده است. همچنین با استفاده از یک گوشی هوشمند سادهای که از تکنولوژی واقعیت افزوده بهرهمند میباشد، میتوان به جزئیات بسیاری از اشیا و اماکن عمومی پی برد. همین امر سبب میشود تا زمان کمتری در انجام کارها تلف شود و سریعتر شدن در انجام فعالیتها، باعث میشود تا انرژی کمتری نیز مصرف شود. همانطور که به کاربرد VR در حوزههای مختلف اشاره کردیم، صنعت واقعیت افزوده نیز در جنبههای آموزشی، شهرهای هوشمند، بازاریابی و کسبوکار، پزشکی و سایر حوزهها اشاره کرد. در ادامه به برخی از کاربردهای این صنعت اشاره خواهیم کرد.
شهر هوشمند
استفاده از فناوری واقعیت افزوده در حوزه شهر هوشمند میتواند به بهبود فرآیندهای برنامهریزی، توسعه شهری از راه نقشه و ماکت و اداره بهتر و مؤثرتر امور شهری کمک کند. همچنین با کاهش زمان در انجام این امور، همزمان با کاهش مصرف انرژی همراه است. بهرهگیری از AR نیز سبب میشود تا در اداره امور شهری، به جزئیات بیشتری توجه شود و برای مسائلی که اکثراً نادیده گرفته میشود، راهحلی بیابد.
کسبوکار و تجارت
نفوذ این تکنولوژی را در کسبوکارها و تجارتها میتوان مشاهده کرد. با نرمافزارهای AR و VR شما میتوانید بدون صرف انرژی و بدون رفتن به سوپرمارکتها، فروشگاههای لباس یا بازار، لوازم و ابزارات موردنیازتان را با استفاده از هدست واقعیت مجازی یا گوشی هوشمند خود بخرید و قبل از خرید، نتیجه نهایی محصولات را مشاهده کنید. برای مثال یک مشتری برای خرید لباس باید از خانه بیرون برود و به سمت بازار حرکت کند؛ این کار علاوه بر صرف انرژی، موجب تلف شدن زمان نیز میشود. آن فرد با استفاده از هدست های AR میتواند لباسهای موردعلاقه خود را امتحان کند و بخرد.
همچنین با بهرهگیری از AR و VR میتوانید به ساختمانی سفر کنید که هنوز کامل ساخته نشده و میتوانید دکوراسیون آن را به سلیقه خودتان تغییر دهید.
اپلیکیشن های واقعیت افزوده میتوانند به مشتریان در خرید محصولات خود کمک کنند و جزئیات بیشتری را از محصولات و خدمات فروشگاهها یا مغازهها نشان دهند.
طراحی و مدلسازی
فناوری واقعیت افزوده به طراحان در طراحی داخلی و معماری ساختمانها و سازهها کمک میکند و قبل از ساخت، نتیجه نهایی یک سازه را تصویرسازی میکند. مهندسان. معماران، تنها با استفاده از عینکها و هدست های مخصوص AR میتوانند در محیط ساختمانی که هنوز ساخته نشده قدم بزنند و با دقت به مسائل ریز، طرحهای خود را بهسادگی روی ساختمان پیاده کنند. مهندسان شهرسازی میتوانند حتی شکل کلی شهر را با استفاده از عینکهای واقعیت افزوده مشاهده کنند.
فناوری واقعیت افزوده بهترین گزینه برای ساخت سازهها و همچنین خریدوفروش این ساختمانها میباشد زیرا مشتری نیز میتواند تجربهای از داخل ساختمان داشته باشد که در صفحهنمایش مانیتورها اینگونه نیست. مشتری میتواند باسلیقه خود معماران را وادار کند تا بر اساس شخصیسازی مشتریان، به دکوراسیون خانه اضافه کند یا تغییر دهد. مشتری نیز با نگاه کلی ازهرجهت به دکور خانه میتواند زیبایی خانهای که قرار است ساخته شود را دریابد.
استفاده از این صنعت احتمالات خطا را به حداقل میرساند و طراحیهای پیچیده، تعیین نمای ساختمانها، ساخت دیوارها و هندسههای دشوار را آسانتر میسازد.
همکاری کردن یکی از نکات بسیار مهم در ساختن سازههای میباشد. تیمهای بالقوهای مانند نجار، لولهکش، برقکار، جوشکار و طراح باید در فضای کار همکاری کنند تا کیفیت ساخت بیشتر و هزینهها کاهش یابد. همچنین آمادهسازی نقشهها و مدلها زمان میبرد. کارگران و مهندسان با استفاده از واقعیت افزوده، اطلاعات ویدئویی را از عینکها و هدست های خود به اشتراک میگذارند و درجاهایی که مشکلی برایشان پیشآمده، از یک کارشناس از راه دور مشاوره میگیرند.
استفاده در آموزش پزشکی و سطوح بالای دانشگاهی
پزشکان و متخصصان از AR در انجام بسیاری از جراحیهای دشوار استفاده میکنند. دانشجویان نیز با استفاده از عینکهای AR آناتومی بدن انسان را به شکل سهبعدی میتوانند مشاهده کنند. AR یک توضیح تصویری از بیمار برای بیماری خاصی برای دانشجوی پزشکی ارائه میدهد و او بر اساس اطلاعات دادهشده، جراحی خود را روی بیمار آغاز میکند.
این تکنولوژی با دستگاههای ام آر آی MRI و رادیوگرافی (X-Ray) ترکیب میشود و در بهبود قابلیت دیداری پزشک در حال انجام جراحیهای پیچیده نقش دارد. داشتن یک طرح سهبعدی از مغز انسان در کنار آناتومی بدن میتواند به پزشک، در جراحی بیمار کمک کند که واقعیت افزوده این امکان را فراهم میکند.
یکی از بهترین کاربردهای AR در حوزه پزشکی، راهاندازی آزمایشگاههای از راه دور برای دانشجویان و پزشکان میباشد. بااینکه اینکار از مزایای زیادی در حوزه آزمایشگاهی داشته ولی معایبی هم دیدهشده که دانشجویان به دلیل اینکه بهصورت واقعی و فیزیکی به ابزارهای آزمایش دسترسی ندارد، نمیتوانند تجربه کافی را از آزمایش کردن به دست بیاورند و آموزش مباحث علمی زیادی همچون شیمی از راه دور، برای دانشجویان نتیجهبخش نخواهد بود.
اما جنبههای مثبت استفاده از قابلیتهای واقعیت افزوده در حوزه پزشکی در فهم بهتر مطالب، نتیجه مؤثر آزمایشها و حل مسائل پیچیده تأثیرگذار خواهد بود.
صنعت گردشگری
تکنولوژی تأثیر فراوانی در صنعت گردشگری داشته که در سالهای اخیر توانستیم این تحول را مشاهده کنیم. AR در این زمینه میتواند تجربه و خدمات بیشتری را قبل سفر به مسافران ارائه دهد. مسافران با استفاده از یک اپلیکیشن ساده مبنی بر واقعیت افزوده، میتوانند جزئیات سفر خود را مشاهده کنند و پیش از سفر نگاهی به محیط مقصد خود بیاندازند. واقعیت افزوده توانسته به آژانسهای مسافرتی در جذب مسافران و مشتریان بیشترین کمک را بکند. مراکز مسافرتی که بر پایه AR مشتری جذب میکنند، امکان این را به شما میدهند تا قبل از اینکه بلیط سفر خود را خریداری کنید، بتوانید در محیط شهر بهصورت مجازی قدم بزنید و نگاهی به مناظر زیبای آن بیاندازید. فناوری AR بدون شک در آینده صنعت توریسم تأثیرگذار باشد.
آموزش در مدارس
در سالهای نهچندان دور استفاده از واقعیت افزوده در حوزه آموزش و یادگیری در مدارس، رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است و همچنین استفاده مداوم از تکنولوژی در چند دهه گذشته سبب شده که این صنعت در حوزههای متفاوتی همهگیر شده باشد. نمایشگر، پردازشگر، سیستمهای ردیابی و سختافزارهای موردنیاز، برای ساخت اپلیلکیشن های واقعیت افزوده در حوزه یادگیری مدارس نیاز است. امروزه معلمان و مدرسان سعی میکنند تا بیشتر از صنعت AR در راستای استفاده در آموزش و یادگیری استفاده کنند. دانش آموزان نیز میتوانند از اپلیکیشن های مخصوص روی گوشیهای هوشمند خود در کلاسهای درسی استفاده کنند و از کلاسهای آموزشی بهرهمند شوند. با کمک نرمافزارهای AR دانش آموزان میتوانند ویدئوهای مربوط به موضوع درسی خود را از طریق گوشیهای هوشمند خود تماشا کنند.
سرگرمی و بازی
کنسولهای مشهور صنعت بازی نظیر Play Station Eye، Kinect، Nintendo 3DS، Play Station Vita از واقعیت افزوده استفاده میکنند تا گرافیک کامپیوتری را روی تصاویر زنده اضافه کنند. اپلیکیشن های واقعیت افزوده نقاط استفاده کرده را بهطور دقیق با جزئیات میخواند و تصویر موردنظر را رسم میکند.
همچنین از بازیهای معروفی که از تکنولوژی AR استفاده کردهاند را میتوان بازی پوکمون گو را نام برد که در سال ۲۰۱۶ بر رو سیستمهای آی او اس و اندروید منتشر شد. در این بازی افراد با شکار موجوداتی به نام پوکمون ها، امتیاز کسب میکند. پوکمون ها در محیط اطراف بازیکنان پنهانشدهاند و بازیکن با فعال کردن دوربین گوشی همراه خود، محیط اطراف را جستجو کند.
کارشناسان شتابدهنده حوزه واقعیت افزوده همه روزه پاسخ گوی سوالات شما می باشند جهت دریافت مشاوره رایگان و ارتباط با ما از طریق لینک زیر اقدام نمایید.
ظهور واقعیت ترکیبی Mixed Reality یا همان MR یک تحول شگرفی در دنیای فناوری و تکنولوژی بوده است. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده باهم توسعه یافتند و ترکیب شدند. این عمل باعث شد که واقعیت ترکیبی به وجود بیاید و واقعیت و تخیل ترکیب شوند. AR و VR و MR فنّاوریهایی هستند که باعث میشوند تا خیال و واقعیت باهم ترکیب شوند.
این تکنولوژی پتانسیل خیلی بالایی در ایجاد تحولی عظیم در زندگی بشر داشته است. همانطور که از نام واقعیت ترکیبی پیداست ترکیبی از دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتالی میباشد و اشیای مجازی را به دنیای واقعی متصل میکند.
واقعیت ترکیبی امکانات ویژهای را در اختیار ما قرار میدهد که تا چند وقت پیش در افکار ما ممکن نبود. به زبانی دیگر واقعیت ترکیبی امکان ارتباط انسان و محیط پیرامون را با کامپیوتر و سیستمهای رایانهای مهیا میسازد.
واقعیت ترکیبی به دودسته تقسیم میشوند.
۱- واقعیت ترکیبی که با دنیای حقیقی آغاز میشود
۲- واقعیت ترکیبی که با دنیای مجازی آغاز میشود
در فناوری اول اشیا یا حتی اشخاص نیز میتوانند به زندگی واقعیتان اضافه شوند و شما میتوانید با آن ارتباط برقرار کنید برای مثال فرض کنید شما یک عینک MR به چشمتان زدید و با دوستان خود تماس تصویری برقرار کردهاید. در این حالت دوستان شما همهچیزهایی را که شما میبینید را میتوانند مشاهده کنند. به بیانی دیگر مخاطب میتواند بر روی اشیای مجازی اثر بگذارد درحالیکه در دنیای واقعی مانده است. این نوع از واقعیت ترکیبی، نسخهی پیشرفتهای از واقعیت افزوده میباشد.
در نسخه دوم از تکنولوژی MR اشیایی که در دنیای واقعی وجود دارند، به دنیای دیجیتالی و مجازی فرستاده میشوند و درواقع دنیای مجازی، جایگزین دنیای واقعی میشود. بااینکه MR شباهت زیادی به VR دارد ولی نمیتوان این دو حوزه را یکی دانست.
بااینکه علم واقعیت ترکیبی هنوز در مراحل اولیه میباشد اما بااینحال در صنایع مختلفی مانند رسیدن به اهداف آموزشی نقش دارد. بهطور مثال سازندگان هواپیما، با بهرهگیری از تکنولوژی واقعیت ترکیبی به کارشناسان فنی تعمیر هواپیما آموزش میدهند.
در این حالت وجود یک موتور هواپیما صرفاً برای یک جلسه آموزش نیاز نیست و شاگردان با استفاده از هدست و عینکهای واقعیت ترکیبی میتوانند تصویر سهبعدی از موتور هواپیما را داشته باشند و آن را ازهرجهتی میتوانند بررسی کنند و در راستای استفاده از MR اطلاعات، دادهها و جزئیاتی از قطعات هواپیما داشته باشند.
همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم. یکی از مهمترین کاربرد صنعت MR این است که تصاویر و فیلمها با استفاده از هدست، عینک هوشمند و دوربین موبایل روی یک صفحه نشان داده میشوند.
نمونهی استفاده از این تکنولوژی در حوزه پزشکی میباشد. جراحان و پزشکان با استفاده از این فناوری، عملهای جراحی را شبیهسازی میکنند و با حداقل ریسک و خطر ممکن یک تمرین برای دانشجویان خود، ارائه میدهند. همین امر سبب میشود تا تجربه و مهارتهای دانشجویان بالا رفته و در انجام صحیح عملهای جراحی، اثر داشته باشد.
یا در حوزه مهندسی، شرکتهای مهندسی با بهرهمندی از واقعیت ترکیبی میتوانند در تسهیل و بهبود فرآیند کاری مؤثر باشند. در این صنعت، مهندسان مدلسازی ساختمانها را با استفاده از اپلیلکیشن های مبنی بر واقعیت ترکیبی انجام میدهند. این کار هزینههای اضافی را کاهش و انرژی کمتری مصرف میکند.
واژه متاورس (Metaverse) از کلمههای Meta به معنی بالاتر و Universe به معنی جهان هستی تشکیلشده است که بهطورکلی میتوانیم این واژه را بالاتر از جهان هستی معنی کنیم.
در جهان متاورس افراد امکان خواهند داشت تا افراد با یکدیگر و با اشیای محیط پیرامون خود ارتباط داشته باشند. درواقع متاورس بهعنوان یک شبکه مجازی عمل کرده و اشخاص بهصورت آنلاین و مجازی، در جهانی قدم میزنند و فعالیتهای مختلفی انجام میدهند.
دنیای متاورس جنبههای مختلفی را همچون حوزههای گیم، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، شبکههای مجازی و بلاک چین شامل میشود. در تعریفی دیگر متاورس را میتوان جهانی دانست که توسط واقعیتهای مجازی و افزوده ایجادشده است.
با پدیدار شدن حوزه بلاک چین در دنیای تکنولوژی، متاورس نیز به بازیهای بلاک چینی نفوذ کرد. افراد در این بازیها میتوانند وسایل و آیتمهای بازی را بهصورت توکن خریداری کنند و داراییهایشان را به توکن تبدیل کرده و آنها را معامله کنند.
از مفاهیم بسیار مهم حوزه متاورس، حضور Presence، استانداردسازی (Standardization) و تعاملپذیری (Interoperability) میباشند که در ادامه به این توضیح این مباحث خواهیم پرداخت.
حضور یا presence در حوزه متاورس به معنی وجود داشتن در فضای مجازی که آن را بهطور واقعی و حقیقی حس میکنید.
تحقیقات چند سال اخیر نشان داده است که تعاملات مجازی با حس حضور واقعی رابطه مستقیم دارد. این حس حضور واقعی، از راه تکنولوژیهای واقعیت مجازی مانند هدست ها و عینکهای هوشمندی که روی چشم قرارگرفتهاند تشکیل میشود. در ادامه به مفهوم دوم مرتبط با متاورس یعنی تعاملپذیری یا Interoperability اشاره خواهیم کرد.
ما در جهان متاورس میتوانیم از مقصدی به مقصد دیگر سفر کنیم؛ این در حالی است که تمام آیتمها و داراییهای دیجیتالی خود نظیر آواتار و آیتمهای مجازی که قبلاً جمع کردیم را همراه خود داریم. بهطور مثال اسکین یا پوستهای از یک بازی خریداری کردهاید. آن پوسته را شما میتوانید در بازیهای دیگری استفاده کنید یا از طریق شبکههای اجتماعی به دوستان و آشناهایتان هدیه بدهید. اینیک توضیح مختصری از مفهوم تعاملپذیری در دنیای متاورس بود.
مفهوم سوم که استانداردسازی یا Standardization میباشد، قابلیت تعاملپذیری بین پلتفرمها را برقرار میسازد. استفاده گسترده از متاورس در سراسر دنیا نیز به دلیل استانداردهایی است که برای این حوزه در نظر گرفته شده است.
در این قسمت ارتباط بین متاورس، ارزهای دیجیتال و فناوری را بررسی خواهیم کرد و دید کلی دربارهی پروژه متاورس و واقعیت افزوده و روشهای کارکرد این دو پیدا خواهیم کرد.
مبحثی به نام مالکیت، در دنیای متاورس موردتوجه قرارگرفته است. استفاده کردن از ظرفیتهای بلاک چین در مواقعی به کار گرفته میشود که در یک بازی رایانهای با تکنولوژی واقعیت افزوده، آیتمها و تجهیزاتی خریداری کردهاید و مبحث مالکیت فردی را مطرح کردهاید.
اگر فعالیتهایی در حوزه ارزهای دیجیتال داشته باشید، با مفهوم توکن های NFT آشنا هستید. این توکن ها ابزاری برای اجرای مبحث مالکیت فردی در جهان متاورس میباشند. توکن های NFT قابلیت تعویض کردن را در خود ندارند. از کاربردهای این توکن ها میتوان به اثبات کردن مالکیت فردی در دنیای مجازی اشاره کرد.
Decentraland و Sandbox دو پلتفرم بازی و پروژههایی هستند که موفقیتهای زیادی در حوزه NFT کسب کردهاند. بازیکنان بازی در این پلتفرمها درازای انجام کارهای خاصی، با استفاده از توکن های NFT میتوانند مالکیت فردی خود را روی آیتمهای بازی اثبات کنند. همین امر در حوزه متاورس نیز صدق میشود و کاربران میتوانند مالکیت فعالیتهای خود را در دنیای مجازی از طریق توکن های NFT اثبات کنند.
توکن های غیر مثلی (Non-Fungible Token) یا همان NFT به توکن های غیرقابل تعویض نیز شناخته میشوند. ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین و اتریوم، با توکن های NFT متفاوتاند زیرا ارزهای دیجیتال قابلیت جابهجایی دارند اما این ویژگی در توکن های NFT دیده نمیشود. NFT یک توکن رمزنگاریشده روی فناوری بلاک چین میباشد و شامل داراییهایی میباشد که منحصربهفرد بهحساب میآیند. NFT ها میتوانند بهصورت دیجیتالی یا اشیایی در دنیای واقعی باشند. برای مثال یک ویدیوی هنری که با نرمافزاری طراحیشده یا یک تابلوی نقاشی میتواند یک NFT باشند. از ویژگیهای توکن های غیر مثلی یا NFT ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.
با توجه به تعریفی که از توکن های غیر مثلی داشتیم، میتوان این توکن هارا در حوزه صنعت یا حوزههای دیگری استفاده کرد و اشیای دیجیتالی و فیزیکی را NFT بهحساب آورد که در بلاک چین ذخیره میشوند. توکن ها نقش دروازه را برای ورود به خدمات بلاک چین دارند و صلاحیت اشخاص را در مالکیت این اثرها تعیین میکنند. توجه داشته باشیم که بازیهای بلاک چینی و کریپتویی جزو نرمافزارهای غیرمتمرکز میباشند. در ادامه به برخی از کاربردهای اساسی توکن های غیر مثلی میپردازیم.
NFT در گیمینگ
اقتصاد صنعت گیمینگ مبحث جدیدی نیست و سالها قبل از بلاک چین نیز بخشهای قابلتوجهی از بازیهای آنلاین در این حوزه مطرح بود و اقتصاد خاص خود را داشتند. استفاده کردن بلاک چین در این بازیها باعث شده تا آیتمها و قسمتهایی از بازی تبدیل به توکن شوند و این عمل باعث میشود که صنعت گیمینگ چند قدم روبهجلو حرکت کند و شاهد پیشرفت شگرفی در این زمینه باشیم. حوزه NFT در این بازیها کمک میکند تا مشکل مهمی که بازیهای زیادی درگیر آن هستند را حل کند. این مشکل تورم متداول در بازیها میباشد که صنعت NFT این مشکل را بهبود میبخشد.
بااینکه از NFT در حوزههای مختلفی استفاده میشود اما در حال حاضر NFT بیشترین تمرکز را روی صنعت گیمینگ قرار داده است و سعی دارد تا این صنعت را با توکنیزه کردن آیتمهای بازی متحول کند. در حالت عادی بازیکنان ساعتها وقت خود را صرف بازی کردن میکنند و هزینههای زیادی صرف خرید آیتمهای بازی میکنند اما با خرید این اشیا، هیچ تصاحبی روی نوع آیتم ندارند. برای مثال شما با ساعتها بازی کردن میتوانید یک اسکین اسلحه یا کاراکتر از بازی دریافت کنید، اما شما تصاحبی روی آن کاراکتر ندارید و علاوه بر اینکه نمیتوانید آن را به فروش برسانید، بازیکنان دیگری نیز میتوانند مشابه همان کاراکتر را از بازی دریافت کنند. NFT با توکنیزه کردن آیتمهای بازی توانسته این مشکل اساسی را حل کند. امروزه پلتفرمهای بازی سعی در توکنیزه کردن اشیای بازی خود دارند تا علاوه بر توسعه دادن کمپانیهای خود، بازیکنان نیز بتوانند روی یک آیتم از بازی تملک داشته باشند.
NFT در هنر
بعد از صنعت گیم، دنیای هنر بیشترین کاربرد را در حوزه NFT دارد. هنرمندان در این حوزه، آثارشان را در قالب NFT برای خریدوفروش ارائه میدهند.
توکن های غیر مثلی مشکلات کمیاب بودن اثرهای دیجیتالی را حل نموده است. در دنیای واقعی، آثار هنری اصلی را میتوانیم با توجه به اعتبار و اصالت آن، از آثار جعلی تشخیص دهیم. همین امکان نیز در دنیای NFT صدق دارد. شاید به ذهنتان برسد که میتوان یک عکس یا ویدیو را که در قالب توکن های غیر مثلی میباشند، میتوان کپی کرد اما مالکیت داشتن NFT با استفاده از یک اثر مجزا میباشد.
همانطور که در دنیای هنر، کپیبرداری از یک اثر هنری جرم بهحساب میآید، در دنیای این توکن ها نیز ادعای مالکیت یک اثر هنری مبتنی بر NFT خلاف قانون بوده و شخص، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. البته امکان دارد تا بعضی افراد در بازارهای خریدوفروش NFT اقدام به گرفتن اسکرین شات از آثار بکنند ولی این عمل باعث نمیشود که حق مالکیت به آنها داده شود و آنچه که در اختیار آن فرد است با اثر اصلی تفاوت دارد.
NFT در موسیقی
مثل اثر هنری، آیتمهای بازی یا ویدئو، فایلهای صوتی را نیز میتوانید بهعنوان NFT بهحساب بیاورید. ویژگیهای فایلهای صوتی در جهان توکن های غیر مثلی، همانند آثار هنری است که در قسمت قبل اشاره کردیم اما کاربرد آن در این جهان متفاوت است.
رقابت داشتن با پلتفرمهای یوتیوب و یا آمازون موزیک Amazon Music() و سایر پلتفرمهای پخش موسیقی آنلاین، برای پروژههای کوچک بلاک چینی سخت و دشوار است. از بزرگترین مشکلات موسیقیدانان نیز این است که سهم عادلانهای از فروش آثار موسیقی خود به دست نمیآورند. حتی وقتیکه شرکت بزرگ پخش موسیقی اسپاتیفای، MediaChain را خرید تا بر حق فروش آثار نظارهگری کند، اما این راهکار سودی برای هنرمندان نداشت.
اما از طرفی دیگر، پلتفرمهای کوچک دیگری تصمیم میگیرند تا با هنرمندان موسیقی در حوزه NFT همکاری کنند و به هنرمندان امکان فروش و پخش موسیقی خود را ارائه بدهد. Rocki نیز یک پلتفرم بر پایه بایننس اسمارت چین بود که این امکان را برای هنرمندان فراهم کرد.
ترکیب کردن آثار موسیقی با توکن های غیر مثلی ایده خوبی برای استفاده از این توکن ها میباشد اما ممکن است بدون پشتیبانی بعضی شرکتها و کمپانیها، به مشکلاتی بربخورند.
ارز دیجیتال مانا (MANA)
ارز دیجیتال مانا (MANA) بازاری حدود یک میلیارد دلار دارد و از توکن هایی میباشد که در پلتفرم Decentraland استفاده میشود. این ارز در رتبه ۷۸ مارکت ارزهای دیجیتال قرار میگیرد. Decentraland یک پلتفرم گیم و یک جهان مجازی میباشد که اقتصاد دیجیتالی داشته و بر پایه واقعیت افزوده شبیه به متاورس میباشد. بازیکنان در این پلتفرم به ازای هر محتوای تولیدشده و انجام فعالیتهایی میتوانند رمز ارز بگیرند و از این روش کسب درآمد کنند. ارز دیجیتال مانا بیشتر برای پرداختهای درون برنامهای استفاده میشود و بازیکنان با استفاده از این ارز میتوانند خدمات، آیتمها و زمینهایی که بازی بهصورت پولی ارائه میدهد را بخرند. باید توجه داشت که هرچقدر که این پلتفرمهای واقعیت مجازی توسعه یابند، به همان اندازه نیز ارزهای دیجیتال مرتبط با پلتفرمها توسعه خواهد یافت.
ارز دیجیتال انجین کوین (ENJ)
انجین کوین از ارزهای برتر دیگری در حوزه واقعیت مجازی متاورس میباشد که در حال حاضر در بازار ارزش حدوداً ۲.۴ میلیارد دلار را دارد و در رتبه ۶۶ مارکت ارز دیجیتال قرارگرفته است. از این توکن در خرید و فعالسازی آیتمها و امکانات خاص درون بازیها استفاده میشود. این ارز همانند ارز دیجیتال مانا، هرچقدر که پلتفرمهای بازی مبتنی بر واقعیت مجازی گسترش پیدا کنند، ارز انجین نیز بیشتر موردتوجه قرارگرفته میشود.
این ارز، در نمایشگاه بینالمللی، سرمایهای در حدود ۲۰ میلیون دلار به خود اختصاص داده بود و در این نمایشگاه هشتاد درصد از توکن های انجین به فروش رسید و باقی آن بین کمپانیها و سرمایهگذاران تقسیم شد.
ارز دیجیتال سند (SAND)
سندباکس یک پلتفرم بازی بر پایه اتریوم میباشد و یک دنیای مجازی غیرمتمرکز بوده و بازیکنان میتوانند داراییهای خود را در یک محیط واقعیت مجازی شخصیسازی و طراحی کنند. همچنین میتوانند این داراییها را به اشتراک گذاشته و آن هارا به فروش برسانند. درواقع سندباکس یک دنیای مجازی بر پایه بلاک چین میباشد که برای پاداش دادن برای تولیدکنندگان برنامه و محتوا در بستر بازیهای دیجیتالی تلاش میکند. ارز دیجیتالی SAND بهعنوان ارزهای برتر دنیای متاورس بهحساب میآید و در پلتفرم سند باکس برای انجام فعالیتهای پولی استفاده میشود. ارزش این ارز نیز در بازارها رقمی حدود ۲.۴ میلیارد دلار میباشد.
ارز دیجیتال اکسی (AXS):
اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) یک نوع بازی برپایه توکن های غیر مثلی میباشد رو بر روی بلاک چین اتریوم عرضهشده است. ارز دیجیتال مربوط به این بازی، AXS میباشد و بازیکنان بهوسیله انجام فعالیتهایی در این بازی میتوانند ارز AXS را به دست آورده و به فروش برسانند. بازی اکسی اینفینیتی کاراکترهای متنوع و گوناگونی دارند. این کاراکترها مبتنی بر توکن های غیر مثلی یا همان NFT ها میباشند و بازیکنانی که این توکن هارا در کیف پول خود ذخیره کردهاند، اختیار مالکیت و کنترل این شخصیت هارا در دست دارند.
در کشورهای آسیای جنوب شرقی، ارز AXS نقش مهمی در توسعه اقتصادی دیجیتال داشته و این ارز یکی دیگر از ارزهای برتر حوزه متاورس میباشد. بازیکنان این بازی، مجموعهی از سه شخصیت اکسی را جمعآوری میکنند و هنگامیکه این اکسی هارا جمع کردند، میتوانند با سایر بازیکنان نیز رقابت کنند.
واقعیتهای مجازی و افزوده و ترکیبی و همچنین تمامی تکنولوژیهای متاورسی روزبهروز در حال گسترش است و با گذر زمان کاربردهای آن افزایش مییابد و کسبوکارهای زیادی به سمت آن جذب میشوند.
شتابدهنده تحلیلگران یک حامی برای تمامی افرادی که در این حوزهها ایدهای نوین دارند، میباشد که با حمایتهای مالی، مشاوره و منتورینگ کمک میکند تا افراد بتوانند ایدههای خود را به واقعیت تبدیل کنند. اگر شما هم در این حوزه ایدهای دارید که نیاز به حمایت دارد میتوانید با ما در این زمینه همکاری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و درخواست شتابدهی از طریق لینک زیر اقدام نمایید.
امروزه کسبوکارهای نوپا یا استارتاپها در حال پیشرفت و توسعه
میزگرد تخصصی پیشران اقتصاد که موضوع اصلی آن فن بازار
شتابدهنده ها همواره یکی از بهترین حامیان ایده های خلاق
پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی ، اداره کل هواشناسی